Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

.

7/27/13

Asal Usul Kadazan Dusun

          Kaum Kadazan-Dusun merupakan nama kaum bumiputeraasli yang terbesar di Sabah. Salah satu teori mengatakan kaum ini asalnya dari suku Bunun di Taiwan. Kaum etnik Kadazan-Dusun ini menggunakan pelbagai bahasa dan dialek dengan pelbagai kebudayaan dan adat resam tradisional. Terdapat 27 suku kaum di dalamnya. Antaranya ialah Dusun LiwanDusun TindalDusun PahuDusun LotudBagahakDusun LabukDusun Kimaragang,TagahasTangaraDusunRungusOrang SungaiKuijau,Tambanuo, dan sebagainya.

Pada mulanya Tun Fuad Stephens, Huguan Siou (Pemimpin Agung) pertama Kadazan, mencadangkan istilah Kadazan digunakan bagi menyatukan 14 suku kaum yang berkongsi kumpulan bahasa bagi memberikan mereka suara yang lebih besar. Ini dipersetujui oleh ramai, tetapi sesetengah orang Dusun mahukan atonomi lebih besar, dengan itu istilah Kadazan-Dusun dipilih sebagai tolak-ansur.
Kumpulan etnik yang terbesar adalah suku kaum Dusun yang merupakan satu pertiga dari penduduk Sabah. Suku kaum Dusun yang tinggal di pantai barat seperti Penampang, Papar, Tuaran, Kiulu, Tamparuli, Tenghilan, Kota Belud dan juga di lembah bukit di Ranau, Tambunan, dan Keningau adalah petani tradisi yang menanam padi sawah dan huma. Sesetengah dari mereka memburu serta menangkap ikan sungai. Mereka kebanyakan bertempat di sekelilingi kawasan lembah pantai barat dan kawasan pendalaman.
Lazimnya masyarakat daripada subetnik yang disebut di atas adalah berasal (mendiami) daripada kawasan-kawasan (daerah) tertentu umpamanya Kimaragang di daerah Kota Marudu, Lotud di daerah Tuaran, Orang Sungai di daerah Kinabatangan, Sugut, Paitan dan Pitas. Kebanyakan orang Kadazan-Dusun menganuti agamaKristian. Bagi Orang Sungai yang tinggal di daerah Pitas, mereka menganut agama Islam manakala daerah-daerah lain seperti Kinabatangan (Tongod) dan Paitan, Orang Sungai beragama Islam dan Kristian. Masyarakat Lotud (Suang Lotud) turut mendiami kawasan Pantai Barat Selatan negeri Sabah terutamanya Tuaran, Tamparuli, Telipok dan dan sedikit di Kota Belud (Tempasuk). Mereka hidup secara kolektif dengan mendiami rumah panjang yang mengumpulkan beberapa keluarga, iaitu antara 150 - 200 orang. Walau bagaimanapun, pada masa kini, rumah panjang jarang dilihat dalam etnik ini. Kebanyakannya telah mengalami pembangunan fizikal dan mental.

Istilah Kadazan-Dusun ini wujud dari hasil penggabungan etnikKadazan dan Dusun serta beberapa etnik kecil lain. Penggabungan ini adalah akibat pertelingkahan politik. Lagipun, perbezaan antara kaum Kadazan dan Dusun tidaklah begitu berbeza dan kasar.Beza antara bahasa Kadazan dan Dusun ialah seperti bahasa Malaysia dan bahasa Indonesia.
 



2 comments:

Anonymous said...

:Indasan nu om BUDU oku t....okon ko po moti tanganak oku t tu pomomoinan oku dia, muhot oku nogi kososonong MONGUDUT ko nogi doho, indasan nu da om amu oku koilo nunu kumaa dia t tu mongudut ko doho?, noiloan kuno ngaie tentang dia no cuma do muhot oku no kambagu dia mintong oku nung o jujur ko doho, muhot oku pogi dia tu haro buktiku bo huh!.. pling o benci oku no do haro tulun momudut doho oo..
kociwa oku no dia tiodti yoho.. e timpunon nopo nga otumbayaan kopio oku dia, poingkuro oku gia otubayaan dia no momudut ko doho yo
»tolong bah sia kasi translate ayat di atas ni.. ~T_T

seindah_sinarnya said...

salam sejatera admin.. saya mahu tanya.. dalam bahasa kadazan dusun/ dusun ini.. ada ka perkataan yang melibatkan penyempitan dan peluasan makna sama seperti yang terdapat dalam bahasa melayu?

Apasi Boros Apasi Tinaru